Children see, children do

Lieve lezer(s),

Dit filmpje kwam heel lang geleden reeds voorbij op mijn Facebook profiel. En toch.... nu ik het opnieuw bekijk blijft het raken. Ik vermoed dat het feit dat ik mama ben daar heel veel mee te maken heeft.

Je (of ik) staat er veel te weinig bij stil hoe groot voorbeeld je bent voor je kind(eren). En of je een negatief of positief voorbeeld voor hen wilt zijn bepaal je helemaal zelf. Uiteraard ben ik overtuigd dat de eigen voorbeelden die je meekreeg ook een rol spelen in wie je nu bent.
En toch hoeft dit niet te betekenen te hebben dat jij je daar bij moet neerleggen! Je mag zelf beslissen wat voorbeeld jij wilt zijn.

http://ladylike.hr/upload_data/ckeditor/childrenseechildrendo.jpg

Het is niet omdat jouw vader je moeder sloeg dat jij je vrouw moet slaan. Het is niet omdat jouw opa elke dag om 11 uur reeds dronken is dat ook jij de dag met alcohol moet starten.
Het is niet omdat je ouders nooit mee gingen kijken naar je sportwedstrijden dat jij je zoon/dochter nu niet elke week mag gaan aanmoedigen tijdens de wedstrijd.
Neen we mogen onze levens helemaal zelf in handen nemen en vechten om het beter te doen.

Ik ben me bewust dat dit niet altijd even gemakkelijk is, dat je soms hulp moet zoeken en moet knokken om het anders te doen. Maar ik hoop dat jij dan naast je mensen en wie weet eigen kinderen hebt die de moeite waard zijn om voor te knokken. Elke dag opnieuw!!



Dat je de steun krijgt die je nodig hebt in je omgeving om te weerstaan aan de vele verleidingen. Dat er een luisterend oor, een warme bemoedigende knuffel,... steeds voor je klaar staat.

Ik praat zeker ook tegen mezelf hoor. Eerste werkpunt is al veel minder achter de computer te zitten wanneer dochterlief thuis is. Marthe verdiend een actieve mama die mee speelt. Het is normaal dat ze hele dag filmpjes wilt kijken want zo ziet ze het helaas veel te veel bij mij... Nuja uiteraard mag samen achter de laptop in de zetel zitten wel eens (er moet nu eenmaal gestudeerd worden) maar ik moet echt vaker bewust met Marthe bezig zijn.
Meer bewegen zet ik ook op het lijstje, de auto veel vaker aan de kant laten staan is mijn goede voornemen. Hoe kan ik haar later motiveren om de fiets te nemen als ik zelf steeds voor de wagen kies?

Je kind is een afspiegeling van jezelf daar ben ik van overtuigd. Jij bent haar/zijn voorbeeld van hoe het (niet) moet. Jij bepaalt mee wat de norm/standaard is in hun ogen.


http://www.joaoastronauta.com/wp-content/uploads/diadolivro.jpg

Hoe wil jij dat jouw kind later gezien wordt in de maatschappij??
Groetjes Sarah

Reacties

Populaire posts