PKG : Post-Kritische Geloofschaal

Voor dit deelthema werd ons gevraagd om de PKG-schaal in te vullen. Ik had er eerlijk gezegd nog nooit van gehoord maar officieel heet deze schaal "Post - Kritische Geloofschaal".

Dit zijn mijn resultaten:



Daar ik vermoed dat dit jullie even weinig zegt als mezelf ,zal ik hier de samenvatting zetten van het filmpje met de uitleg. Let op dit is wat de makers van het filmpje er onder verstaan :

Letterlijk geloof gaat uit van rechtstreekse toegang tot God. Bijbelteksten worden meestal letterlijk gelezen en aanvaard.
Letterlijk geloof = letterlijke aanname van geloofsinhouden.

Externe kritiek  wijst het bestaan van elke God radicaal af. Bijbelteksten worden letterlijk gelezen en daarna afgewezen. Deze verhalen kloppen niet met het wetenschappelijk denken en het gezond verstand.
Externe kritiek = letterlijke afwijzen van geloofsinhouden.

Relativisme stelt dat alles relatief is. Niet alle godsdiensten zijn even waar maar onwaar want God bestaat niet. Levensbeschouwelijke symbolen hebben wel hun waarde maar uiteindelijk is de keuze ervoor een individuele aangelegenheid.
Relativisme = symbolische afwijzing van geloofsinhouden.

Post - kritisch geloof gaat er vanuit dat via verhalen, tradities,enz.  men een relatie kan aangaan met een persoonlijke God. Het geloof is een voortdurend zoektocht waarbij twijfel het soms haalt van zekerheid.
Post - Kritisch geloof = symbolische aanname van geloofsinhouden.

Ik weet niet goed wat ik van deze resultaten moet denken.
De stellingen waren ook vaak vreemd , met dure woorden verwoord of sloegen op niets naar mijn bescheiden mening.
Er was bijvoorbeeld een stelling over Maria, geloof ik dat zij voor, tijdens en na de zwangerschap maagd was. 
Dit slaagt toch op niets? Ik denk ook niet dat er ergens staat in de Bijbel dat zij na de zwangerschap maagd bleef? En wat is dit relevant over mijn geloof? 

Ik moet nog even nadenken over deze resultaten maar wil 1 ding wel duidelijk stellen. Ik twijfel niet over mijn geloof! Ik WEET dat God bestaat!!

Ik ben stiekem wel benieuwd naar jullie resultaten en meningen over de test. Als je even 10 minuten tijd hebt, voel je dan vrij deze in te vullen en hier te reageren.
De test vind je HIER

Ohja je hoeft hier zeker niet u resultaten mee te delen hoor, maar ik ben wel ontzettend benieuwd naar u mening over de test :).

Groetjes sarah

Reacties

  1. Ik heb de test gemaakt, met als resultaten: 1 = 2,75; 2 = 2,89; 3 = 4,88; 4 = 5,25. De hoofdreden waarom ik zo'n "testje" graag maak is omdat ik graag gegevens analyseer. Vergelijkbare tests zijn de Myers Briggs of Enneagram. Deze maakt het interessanter omdat het over geloof gaat. Ik was vooral benieuwd hoe groot het letterlijke geloof nog ging zijn (een hoek waar ik als kind in 'opgegroeid' ben). Daaromtrent wou ik overigens kwijt dat ik het jammer vind dat het vanuit een christelijke, zelfs katholieke hoek ontwikkeld is. Ik had graag een algemene test gezien. De stellingen waren vaak dubieus, en ik had vaak een 'Ja, maar ook ....' gevoel. Ik denk dat dat wel verklaart waarom ik zo hoog scoor bij relativisme 🙂 Ik vind namelijk ook wijsheid en inspiratie terug in andere godsdiensten/ levensbeschwouingen/ filosofieën. Voor mij is het christendom de mooiste kant van het prisma, maar het christendom is nog lang niet klaar met dichter groeien naar de complete waarheid: Jezus. De christenen (met hun dogma's, structuren, gemeenschappen en levensstijlen) zijn er m.i. nog lang niet 🙂

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hé schoonzusje,

    Ik heb de test ook gemaakt. De uit komst was:
    Letterlijk geloof: 7.75
    Externe kritiek: 0
    Relativisme: 0
    Post- kritisch geloof: 7.75

    Ik weet dat ik bij letterlijk geloof en post- kritisch geloof evenveel had en bij de rest niets.

    Ik vond de vragen van de test niet objectief, maar opgesteld vanuit een christelijke referentiekader. Verder vond ik vele vragen te suggestief, waardoor ik gedwongen werd om of helemaal mee eens of oneens aan te klikken. Verder een leuke test. Wat ik denk wat met de vraag van Maria bedoelt werd was of je echt gelooft dat Maria nog maagd was na de zwangerschap of dat je denkt dat dat niet kan. Of je gelooft in dat wonder, omdat het wetenschappelijk gezien niet kan.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Je hebt helemaal gelijk de test is absoluut niet objectief. De vragen werden inderdaad soms vreemd verwoord, zelf dacht ik ook vaak bij vele vragen ja maar... .
      De vraag rond Maria blijf ik erg vreemd vinden... dat ze vragen of ik geloof dat ze voor en tijdens de zwangerschap maagd was daar kan ik absoluut in meegaan maar daarna?
      Dit lijkt me weinig relevant + in de bijbel staat ook op gegeven moment dat Maria en zijn broers bij hem kwamen.
      Kon ik maar eens gesprek aan gaan met de mensen achter de test, lijkt me een boeiende ervarig :)

      Kei tof dat je de test wou invullen!!
      Dikke zoen sarah

      Verwijderen
  3. Hier mijn score:

    Letterlijk geloof: 3.38
    Externe kritiek: 2.00
    Relativisme: 3.25
    Post-kritisch geloof: 5.88

    Ik ben het wel eens met de kritiek op de vragen, vond de formuleringen niet altijd goed zoals de opmerking over de vraag over Maria hierboven of dat er geen duidelijk verschil wordt gemaakt tussen je visie op wie God is in de tijd en hoe er naar Hem wordt gekeken. Ik weet niet zo goed hoe ik de resultaten moet plaatsen en ben nieuwsgierig naar de resultaten van andere christenen.

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Ik kijk uit naar uw reacties. Deze kunnen ontzettend leerrijk zijn. Alvast ontzettend bedankt!

Populaire posts